Narratives and Poetics of Artificial Intelligence in Latin America

18th December 2020

10:00 - 14:00 GMT-3 (13:00 - 17:00 GMT)

Platform & Language: Zoom (Spanish & English)

GAIN LA Picture only.png
 

Programme

10:00 - 12:00 Panel IV: Narratives and Poetics of Artificial Intelligence in Latin America

Moderator: Fernando Moreno (Universidad de Poitiers)

Participants:

  • Macarena Areco (Pontificia Universidad Católica de Chile): “Imaginaries of technology and subjectivity: AIs in Latin American science fiction novels”

  • Joaquín Jiménez (Pontificia Universidad Católica de Chile): “Roncagliolo's capitalist dystopia in So Close to Life. An approach from anthropology”

  • Sofía Rosa (Pontificia Universidad Católica de Chile): “The exile according to Nicolás (2004) by Gabriel Peveroni”  

  • Richard Parker (Pontificia Universidad Católica de Chile): “Poems from Las Odas al espacio”  

 

12:30 - 14:00 Round Table Discussion

Moderator: Wolfgang Bongers (Pontificia Universidad Católica de Chile)

Participants:

  • Kanta Dihal (Leverhulme Centre for the Future of Intelligence)

  • Ramiro Sanchiz (Writer)

  • Andrés Tello (Universidad de Playa Ancha)


Closing Remarks: Stephen Cave (Executive Director of the Leverhulme Centre for the Future of Intelligence)

 

Speaker Bios

Macarena Areco

Topic

Imaginaries of technology and subjectivity: AIs in Latin American science fiction novels

Bio

Macarena Areco is a journalist, graduate, master and doctor in Literature from the Pontificia Universidad Católica de Chile. She has published around sixty articles and book chapters on Chilean and Latin American fiction of the 20th and 21st centuries. She is currently an Associate Professor in the Faculty of Letters of the Pontificia Universidad Católica de Chile, Director of Extensión and Continuing Education and Director of the UC Center for Chilean Literature Studies (CELICH). She is the author of books including Cartografía de la novela chilena reciente (2015), Acuarios y fantasmas. Imaginarios de espacio y de sujeto en la narrativa argentina, chilena y mexicana reciente (2017) and Bolaño constelaciones: literatura, sujetos territorios (2020) and co-editor, with Patricio Lizama, of Biografía y textualidades, naturaleza y subjetividad. Ensayos sobre la obra de María Luisa Bombal (2015).

Macarena Areco es periodista, licenciada, magíster y doctora en Literatura por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Ha publicado alrededor de sesenta artículos y capítulos de libro sobre narrativa chilena e hispanoamericana del siglo XX y reciente. Actualmente es Profesora Asociada de la Facultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Directora de Extensión y Educación continua y Directora del Centro UC de Estudios de Literatura Chilena (CELICH). Es autora de los libros Cartografía de la novela chilena reciente (2015), Acuarios y fantasmas. Imaginarios de espacio y de sujeto en la narrativa argentina, chilena y mexicana reciente (2017) y Bolaño constelaciones: literatura, sujetos territorios (2020) y co-editora con Patricio Lizama de Biografía y textualidades, naturaleza y subjetividad. Ensayos sobre la obra de María Luisa Bombal (2015).

Joaquín Jiménez

Topic

Roncagliolo's capitalist dystopia in So Close to Life. An approach from anthropology

Bio

Joaquín Jiménez Barrera teaches language and literature. He is a graduate in Hispanic Literature at the Pontificia Universidad Católica de Chile and will soon receive a Master's degree from the same institution. His interests include science fiction, cyberculture, posthumanism and the relationship between capitalism and subjectivity. He is currently dedicated to the study and research of Latin American science fiction.

Joaquín Jiménez Barrera es profesor de Lengua y Literatura, licenciado en Letras Hispánicas y próximamente estudiante de magíster en Literatura de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Sus intereses se centran en la ciencia ficción, la cibercultura, el posthumanismo y la relación entre capitalismo y subjetividad. Actualmente se dedica al estudio e investigación de la ciencia ficción latinoamericana.

Sofía Rosa

Topic

The exile according to Nicolás (2004) by Gabriel Peveroni

Bio

Sofía Rosa is a writer, teacher of literature and a doctoral candidate in literature from the Pontificia Universidad Católica de Chile, writing a project entitled Metáforas ambientales del Antropoceno: ficciones literarias del Cono Sur. She has published poetry, fiction and research in various media and formats; she recently released her first single “Condición transparente” with musician and composer Michell Moreno. She is part of the editorial team of Humanidades Ambientales para América Latina, a platform for dialogue and collaborative thought.

Sofía Rosa es escritora, profesora de literatura y candidata a doctora en letras por la Pontificia Universidad Católica de Chile con su investigación Metáforas ambientales del Antropoceno: ficciones literarias del Cono Sur. Ha publicado poesía, narrativa y los avances de su investigación en diversos medios y formatos; recientemente lanzó su primer single “Condición transparente” junto al músico y compositor Michell Moreno. Forma parte del equipo editor de la plataforma de diálogo y co-pensamiento Humanidades Ambientales para América Latina.

Richard Parker

Topic

Poems from Las Odas al espacio

Bio

Richard Parker is a poet, academic, editor and printer. His poetry publications include the forthcoming Space Odes (Boiler House, 2021), from The Mountain of California… (Openned, 2010), The Traveller and the Defence of Heaven (Veer, 2012) and R.T.A. Parker’s 99 Sonnets About Evil (Canary Woof, 2015). His work, which includes poetry about sport, travel writing and science fiction, addresses questions of place and the environment through investigations of poetic form and process. He has written various critical prose pieces on twentieth-century poetry, with a particular emphasis on American modernism and the New American Poetry. He has edited three volumes of essays on Ezra Pound and is currently working on a monograph on the modernists during the 1960s. He is also the editor and printer of the award-winning Crater Press pamphlet and book series, publishing mostly letterpress pamphlets of some of the best new British poetry.

Richard Parker es poeta, académico, editor e impresor. Sus publicaciones de poesía incluyen Space Odes (Boiler House, 2021), From the Mountain of California… (Openned, 2010), The Traveller and the Defense of Heaven (Veer, 2012) y R.T.A. Parker 99 Sonnets about Evil (Canary Woof, 2015). Su obra incluye poesía sobre deporte, escritura de viajes y ciencia ficción, aborda cuestiones de lugar y medio ambiente a través de investigaciones de la forma y los procesos poéticos. Ha escrito varias piezas críticas en prosa sobre la poesía del siglo XX, con un énfasis particular en el modernismo estadounidense y la nueva poesía estadounidense. Ha editado tres volúmenes de ensayos sobre Ezra Pound y actualmente está trabajando en una monografía sobre los modernistas durante la década de 1960. También es editor e impresor de las premiadas plaquettes de poesía y serie de libros Crater Press, donde publica principalmente plaquettes en tipos móviles de algunas de las mejores poesías británicas actuales.

Kanta Dihal

Bio

Dr Kanta Dihal is a Senior Research Fellow at the Leverhulme Centre for the Future of Intelligence, University of Cambridge. She leads two research projects, Global AI Narratives and Decolonizing AI. Her research focuses on the portrayals and perceptions of intelligent machines across cultures, and how they help us think about ethics and bias in new technologies. She has a PhD in science communication from the University of Oxford, and is co-editor of the book AI Narratives (2020). With Stephen Cave, she has written a series of papers on AI narratives, including ‘The Whiteness of AI’ (Philosophy and Technology,2020). She has advised the World Economic Forum, the UK House of Lords, and the United Nations on portrayals and perceptions of AI.

Ramiro Sanchiz

Bio

Ramiro Sanchiz is a Uruguayan writer and journalist. He was born in Montevideo in 1978. He began publishing in science fiction and fantasy magazines such as Diaspar, Galileo, Axxón and Ad Astra in 1994. In 1997 he began studying literature and philosophy at the Faculty of Humanities and Education Sciences of the Universidad de la República in Montevideo and soon after began a musical career in which he worked as a guitarist and composer. He published his first novel, 01.lineal, in 2008, as two of his stories also appeared in two outstanding anthologies. He’s published many books since then, including storybooks, novellas and novels. Among these publications we find, for example, the short story collections Del otro lado y Algunos de los otros, Los otros libros and En el fondo, as well as the novellas Perséfone (2009), Vampiros porteños, sombras solitarias (2010), Nadie recuerda a Mlejnas (2011), Los viajes (2012), Historia de la ciencia ficción uruguaya (2013), El orden del mundo (2014, winner of the National Prize for Narrative), Las imitaciones (2016), Verde (2016) and the recent La expansión del universo (2018). He is also the author of a collection of essays, Caída libre (2017), on the group La Trampa’s eponymously titled album, while he continues to publish in magazines like Lento and The Buenos Aires Review. His stories have been chosen for two of the annual selections of the best Latin American science fiction stories published by the Asociación Española de Fantasía, Ciencia Ficción y Terror (the Spanish Association of Fantasy, Science Fiction and Horror). His stories have been translated into English, French, German and Italian. Sanchiz’s work is mostly written in the fantasy and science fiction styles, but he has also dabbled in “dirty realism”. Cyberpunk dystopias, the psychological thriller, metaphysical speculations and the intersection of what is known as “high” and “popular” culture are all explored in the conjunction of these genres. By 2013 Sanchiz had established the “Stahl project” at the centre of his work, which he defines as a “macronovela” composed of different stories, with the protagonist Federico Stahl as a unifying element with each text in the project describing a possible life of that character, the project exploring the idea of narrative across multiple and parallel worlds. He is the animator of the aparato de vuelo rasante (low-flying apparatus) blog. He thinks that Uruguayan narrative is going through an exceptional moment right now, richer than that achieved during the last two decades of the 20th century.

Ramiro Sanchiz, es escritor y periodista uruguayo. Nació en Montevideo en 1978. Comenzó a publicar en 1994 en revistas de ciencia ficción y fantasía tales como Diaspar, Galileo, Axxón y Ad Astra. En 1997 comenzó estudios de literatura y filosofía en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de la República e inició poco después una carrera musical en la que se desempeñó como guitarrista y compositor. Del 2008, año en que relatos suyos aparecen en dos destacadas antología, data su primera novela 01.lineal. A ella le han sucedido una veintena de libros, entre libros de cuentos, novelas cortas y novelas. De estas publicaciones pueden, por ejemplo, citarse, los conjuntos de relatos Del otro lado y Algunos de los otros, Los otros libros y En el fondo, así como, entre otras, las novelas Perséfone (2009), Vampiros porteños, sombras solitarias (2010), Nadie recuerda a Mlejnas (2011), Los viajes (2012), Historia de la ciencia ficción uruguaya (2013), El orden del mundo (2014, ganadora del Premio Nacional de narrativa), Las imitaciones (2016), Verde (2016) y la reciente La expansión del universo (2018). También es autor de un libro de ensayo, Caída libre (2017), sobre el disco homónimo del grupo La Trampa. Además de seguir publicando en revistas como Lento y The Buenos Aires Review. Algunos relatos suyos fueron escogidos para dos de las selecciones anuales de los mejores cuentos de ciencia ficción hispanoamericana publicada por la Asociación Española de Fantasía, Ciencia Ficción y Terror. También, cuentos de su autoría han sido traducidos al inglés, francés, alemán y al italiano. La obra de Ramiro Sanchiz puede ser adscrita mayoritariamente a la llamada literatura fantástica, y a la de ciencia ficción, pero también ha incursionado en el realismo sucio. En ellas puede concretarse la distopía cyberpunk, el thriller psicológico y la especulación metafísica, y el entrecruzamiento  de lo que se conoce como “alta cultura” y la “cultura popular”. Para 2013 Sanchiz ya había establecido al “proyecto Stahl” como orientación fundamental de su narrativa, definido por él mismo como una “macronovela” compuesta por diferentes relatos, con el protagonista Federico Stahl como elemento unificador y según el cual cada texto, se referiría a una vida posible de ese personaje, de modo que el proyecto completo podría inscribirse en la categoría de narrativa de mundos múltiples y paralelos. Animador del blog  aparato de vuelo rasante. Piensa que la narrativa uruguaya vive un momento excepcional, más rico que lo que pudieron ofrecer las dos últimas décadas del siglo XX.  

Andrés Tello

Bio

Andrés is a sociologist and PhD academic in the Department of Sociology at the Universidad de Playa Ancha and researcher at the Center for Advanced Studies of the UPLA. He is a member of the political-publishing collective Communes. His co-editing of Descampado. Ensayos sobre las contiendas universitarias (2012) and Subversión Foucault: Usos teóricopolíticos (2019), Diálogos interrumpidos entre Foucault y Rancière (2016) and his monograph Anarchivismo: Tecnologías políticas del archivo (2018) stand out among his published works. He has also written various articles on contemporary philosophy, social theory and new technologies.

Andrés: Sociólogo y Doctor en Filosofía. Académico del Departamento de Sociología de la Universidad de Playa Ancha e investigador en el Centro de Estudios Avanzados de la UPLA. Es miembro del colectivo políticoeditorial Communes. Entre sus libros publicados destacan la co-edición de Descampado. Ensayos sobre las contiendas universitarias (2012) y Subversión Foucault. Usos teóricopolíticos (2019), la edición de Gobierno y desacuerdo. Diálogos interrumpidos entre Foucault y Rancière (2016), y su libro Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo (2018). Ha escrito además diversos artículos sobre filosofía contemporánea, teoría social y nuevas tecnologías.

Stephen Cave

Bio

Dr Stephen Cave is Executive Director of the Leverhulme Centre for the Future of Intelligence, Senior Research Associate in the Faculty of Philosophy, and Fellow of Hughes Hall, all at the University of Cambridge.

Stephen earned a PhD in philosophy from Cambridge, then joined the British Foreign Office, where he served as a policy advisor and diplomat. He has subsequently written and spoken on a wide range of philosophical and scientific subjects, including in the New York Times, The Atlantic, and on television and radio around the world. His research interests currently focus on the nature, portrayal and governance of AI.