AI in Digital Culture and Conceptual Approaches to AI
4th December 2020
10:00 - 14:30 GMT-3 (13:00 - 17:30 GMT)
Platform & Language: Zoom (Spanish & English)
Programme
10:00 - 12:00 Panel II: AI in Digital Culture
Moderator: Wolfgang Bongers (Pontificia Universidad Católica de Chile)
Participants:
Carolina Gaínza (Universidad Diego Portales)
Claudio Celis (Universidad Academia de Humanismo Cristiano)
Martín Tironi (Pontificia Universidad Católica de Chile)
Claudia López (Universidad Santa María)
Wolfgang Bongers (Pontificia Universidad Católica de Chile)
12.30-14.00 Panel III: Conceptual Approaches to AI
Moderator: Allison Ramay (Pontificia Universidad Católica de Chile)
Participants:
Felipe Cussen (Universidad de Santiago de Chile): “Artificial Stupidity”
Mario Ponce (Pontificia Universidad Católica de Chile): “Mathematics as a humanising tool in times of AI”
Montenegro Fisher (Artistas interdisciplinarios): “Poetics of AI, myths and extinct”
Tomás Vivanco (Pontificia Universidad Católica de Chile): “Creativity and locality: 3 computational intelligences”
Speaker Bios
Wolfgang Bongers
Bio
Wolfgang Bongers holds a PhD in Literature and Intermediality at University of Siegen, Germany. At present, he is Associate Professor and Research Director at Facultad de Letras, Catholic University of Chile. As responsable researcher, he has directed several nationally funded research projects (Fondecyt regular) and has coordinated international research projects. His principal work areas are the impact of audiovisual and digital media in Latin American Literature and culture, and the relation between archives and memories in XX and XXI centuries. He is author of numerous essays in the fields of literary and film critique, cultural studies and the theory of media. He also published the books Interferencias del Archivo: cortes estéticos y políticos en cine y literatura. Argentina y Chile (Peter Lang, 2016); Prismas del cine latinoamericano (ed., Cuarto propio, 2012); Archivos i letrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. (ed., Cuarto propio, 2011)
Wolfgang Bongers es Doctor en Literatura e Intermedialidad de la Universidad de Siegen, Alemania. Actualmente es Profesor Asociado y Director de Investigación y Posgrado en la Facultad de Letras, Universidad Católica de Chile. Como investigador responsable, ha dirigido proyectos Fondecyt y ha coordinado proyectos internacionales de investigación. Sus principales líneas de trabajo son el impacto de los medios audiovisuales y digitales en la literatura y el campo cultural latinoamericano y la relación entre archivos y memorias del siglo XX y XXI. Es autor de numerosos ensayos y estudios en los campos de la crítica literaria y cinematográfica, los estudios culturales y la teoría de los medios. También ha publicado los siguientes libros: Interferencias del Archivo: cortes estéticos y políticos en cine y literatura. Argentina y Chile (Peter Lang, 2016); Prismas del cine latinoamericano (ed., Cuarto propio, 2012); Archivos i letrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. (ed., Cuarto propio, 2011).
Carolina Gaínza
Bio
Carolina Gainza C. is Sociologist and Master in Latin American Studies (University of Chile) and Phd in Hispanic Languages and Literatures (University of Pittsburgh). She is associate professor at the School of Creative Literature and director of the Digital Lab at Universidad Diego Portales (Santiago, Chile). Her main research interests are related to digital culture and digital literature in Latin America, in which she analyses the contemporary modes of cultural production and digital aesthetic experiences in the 21st century. Currently, she is the principal investigator of the research project “Critical Cartography of Latin American Digital Literature” (2018- 2021). She has published more than twenty journal articles and book chapters, along with two books: “Narrativas y poéticas digitales en América Latina. Producción literaria en el capitalismo informacional” (Ebook, Centro de Cultura Digital, Ciudad de México, 2018; Editorial Cuarto Propio, Santiago, 2018) and “La Batalla de Artes y Humanidades” (Ebook, 2020, coauthored with Matías Ayala).
Claudio Celis
Bio
Claudio is an academic at the Instituto de Humanidades de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano (Chile). He is a doctor in Critical Theory from the University of Cardiff (United Kingdom). He has conducted postdoctoral research in Chile and the United Kingdom on the relationship between technology, media and society. He is the author of The Attention Economy: Labor, Time and Power in Cognitive Capitalism (2016). He has recently completed a Fondecyt-funded research project on the link between images and power in the age of algorithmic vision.
Claudio es académico del Instituto de Humanidades de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano (Chile). Es Doctor en Teoría Crítica de la Universidad de Cardiff (Reino Unido). Ha realizado investigaciones postdoctorales en Chile y el Reino Unido sobre la relación entre tecnología, medios y sociedad. Es autor del libro The Attention Economy: Labour, Time and Power in Cognitive Capitalism. Recientemente concluyó una investigación Fondecyt sobre el vínculo entre imágenes y poder en la edad de la visión algorítmica.
Martín Tironi
Bio
Sociologist at the Pontificia Universidad Católica de Chile with a Masters from Paris Descartes, PhD at the Center de Sociologie de l’Innovation (CSI), Escuela de Minas de Paris, and a Post-Doctorate from the same institution. In 2018 he was Visiting Fellows at the Centre for Invention and Social Process at Goldsmiths, University of London. He is an associate researcher at the Centro de Desarrollo Urbano Sustentable (CEDEUS) and has been the researcher responsible for a Fondecyt Project (No. 1180062) on digital datafication processes and a Fondecyt Project (No. 11140042) on the circulation and development of the concept of “Smart Cities”; and a VRI-UC project on interspecies design. He has exhibited an installation entitled “Cenizas de coexistencia,” Museo de Arte Contemporáneo, Bienal de Artes Mediales (2019) and is curating the Chile Pavilion for the London Design Bienale (2021). He is a member of the International Advisory Board of the Dis-positions: Troubling Methods and Theory in STS Series, Bristol University Press; he is on the Editorial committee of ARQ magazine and Revista Diseña. His research areas include digital technologies, urban infrastructures, design anthropology and critical design (for more information, see: http://plataformasdt.cl/ and https://uc-cl.academia.edu/MartínTironi).
Sociólogo de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Master en Paris Descartes, PhD en Centre de Sociologie de l’Innovation (CSI), Escuela de Minas de Paris, y Post-Doctorante de este mismo centro de investigación. Durante el 2018 fue Visiting Fellowship en el Centre for Invention and Social Process de Goldsmiths, University of London. Es investigador asociado del Centro de Desarrollo Urbano Sustentable (CEDEUS) y ha sido investigador responsable del Proyecto Fondecyt (Nº 1180062) sobre procesos de dataficación digital y del Proyecto Fondecyt (Nº 11140042) sobre la circulación y diseño del concepto de ‘Smart Cities’; y del proyecto VRI-UC sobre diseño interespecie. Ha expuesto la instalación “Cenizas de coexistencia”, Museo de Arte Contemporáneo, Bienal de Artes Mediales (2019) prepara la curaduría del Pabellón de Chile para la London Design Bienale (2021). Es miembro del International Advisory Board de la Serie Dis-positions: Troubling Methods and Theory in STS, de Bristol University Press; del cominté Editorial de la Revista ARQ y Revista Diseña. Sus áreas de investigación incluyen tecnologías digitales, infraestructuras urbanas, antropología del diseño y diseño crítico (para más información, ver: http://plataformasdt.cl/ y https://uc-cl.academia.edu/MartínTironi).
Claudia López
Bio
Claudia works as an academic in the Computer Science Department of the Universidad Técnica Federico Santa María (UTFSM), in Valparaíso, Chile. She obtained the degree of Ph.D. in Information Sciences and Technology at the University of Pittsburgh. She previously received the degree of Master of Science in Computer Engineering and a professional degree in Civil Computer Engineering at UTFSM. Her research focuses on the design and evaluation of social technologies through mixed methods, the dynamics of use and production of information in urban contexts and the implications of these on the civic participation of citizens. She currently directs two projects financed by ANID and teaches courses on Information Systems and People-centered Computing on undergraduate and graduate scientific and professional degrees.
Trabaja como académica del Departamento de Informática de la Universidad Técnica Federico Santa María (UTFSM), en Valparaíso, Chile. Obtuvo el grado de Ph.D. in Information Sciences and Technology en University of Pittsburgh. Previamente, recibió el grado de Magíster en Ciencias de Ingeniería Informática y el título profesional en Ingeniería Civil Informática en la UTFSM. Su investigación se enfoca en el diseño y evaluación de tecnologías sociales a través de métodos mixtos, las dinámicas de uso y producción de información en contextos urbanos, y las implicancias de éstas en la participación cívica de la ciudadanía. Actualmente dirige dos proyectos financiados por ANID, y dicta cursos de Sistemas de Información y Computación centrada en Personas en pregrado y postgrado científico y profesional.
Felipe Cussen
Topic
Artificial Stupidity
Bio
Felipe Cussen is a writer, musician and researcher. He obtained a doctorate in Humanities from the Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, and is currently a professor at the Instituto de Estudios Avanzados de la Universidad de Santiago de Chile. His research focuses on experimental literature, the relationships between literature, music and visual arts, and mysticism. Together with Marcela Labraña and Megumi Andrade he founded La Oficina de la nada. He has collected miscellaneous texts on poetry and popular culture in Opinología (Cumshot, 2012) and La cultura ententeda (Desktop Publishing, 2019). He collaborates with the musician Richi Tunacola in the duo Cussen & Luna, belongs to the Writers Forum and Collective Task, and was a member of the Orquesta de poetas. In recent years he has published Trilogy (Oakland: Gauss PDF, 2015, 2016 and 2017), Letras (Montevideo: Gegen, 2017), This is me (Lulu, 2018), PEOPLE (Buffalo: Hysterically Real, 2019), Plagiarism (Blurb, 2020), Qué hacer (Mexico DF: Esto es un libro, 2020), La realidad es simple (Santiago: Empresa El Mercurio SAP, 2020), in addition to the project Correcciones (York: Information as Material, 2016), the set of postcards postales Las instantáneas del poeta Felipe Cussen (2018), the object book Blanco (Barcelona: Sonhoras, 2018), the document Pages (2019) and the album quick faith (records without records, 2015). Much of his work is available for free download at the website https://www.felipecussen.net.
Felipe Cussen es escritor, músico e investigador. Obtuvo un doctorado en Humanidades por la Universitat Pompeu Fabra y actualmente es profesor en el Instituto de Estudios Avanzados de la Universidad de Santiago de Chile. Sus investigaciones se centran en la literatura experimental, las relaciones entre literatura, música y artes visuales, y la mística. Junto a Marcela Labraña y Megumi Andrade fundó La oficina de la nada. Ha reunido textos misceláneos sobre poesía y cultura popular en Opinología (Cumshot, 2012) y La cultura entretenida (Autoedición, 2019). Colabora con el músico Richi Tunacola en el dúo Cussen & Luna, pertenece al Foro de Escritores y Collective Task, e integró la Orquesta de poetas. En los últimos años ha publicado los libros Trilogy (Oakland: Gauss PDF, 2015, 2016 y 2017), Letras (Montevideo: Gegen, 2017), This is me (Lulu, 2018), PEOPLE (Buffalo: Hysterically Real, 2019), Plagiarism (Blurb, 2020), Qué hacer (México D.F.: Esto es un libro, 2020), La realidad es simple (Santiago: Empresa El Mercurio S.A.P., 2020), además del proyecto Correcciones (York: Information as Material, 2016), el set de postales Las instantáneas del poeta Felipe Cussen (2018), el libro objeto Blanco (Barcelona: Sonhoras, 2018), el documento Pages (2019) y el disco quick faith (records without records, 2015). Gran parte de sus trabajos están disponibles para descarga gratuita en el sitio web https://www.felipecussen.net.
Mario Ponce
Topic
Mathematics as a humanising tool in times of AI
Bio
Mario Ponce received his Ph.D. degree in Sciences Mathématiques from the Université Paris Sud in 2007, under the direction of prominent mathematician Jean-Christophe Yoccoz. He has been part of the School of Mathematics at the Pontificia Universidad Católica de Chile since 2007, holding post-doctoral and professorial positions. His area of research is Dynamic Systems, with some interactions with Geometry. His academic work has been marked by the search for mechanisms for the dissemination of mathematics. He actively participates in the organization of mathematics Olympiads, he is a regular speaker at scientific conferences for young people, schools and teachers’ meetings, as well as other settings. In 2015, he was awarded the Halmos-Ford Award from the Mathematical Association of America for his expository excellence.
El profesor Mario Ponce recibió su grado de Doctor en Sciences Mathématiques de la Université Paris Sud en 2007, bajo la dirección del destacado matemático Jean-Christophe Yoccoz. Forma parte de la Facultad de Matemáticas de la UC desde 2007, desempeñando posiciones de post doctorado y de profesor. Su área de investigación son los Sistemas Dinámicos, con algunas interacciones con la Geometría. Su labor académica ha estado marcada por la búsqueda de mecanismos de divulgación de la matemática. Participa activamente en la organización de olimpiadas de matemáticas, es un charlista habitual en congresos científicos para jóvenes, colegios, reuniones de profesores entre otras. El año 2015 fue galardonado con el premio Halmos-Ford de la Mathematical Association of America por su excelencia expositiva.
Montenegro Fisher
Topic
Poetics of AI, myths and extinct
Bio
Montenegro Fisher are Luna Montenegro and Adrian Fisher, artists, poets and film-makers based in London exploring ideas of transformation and collaboration. They make visual & sonic arts, performance, film, books and curatorial projects, experimenting at the intersections between the poetic and the politic. mmmmm.org.uk
Tomás Vivanco
Topic
Creativity and locality: 3 computational intelligences
Bio
Architect, PhD in Architecture, Digital Futures group, Tongji University, Shanghai; Master in Advanced Architecture, Instituto de Arquitectura Avanzada de Cataluña; Master in Design, Elisava; Diploma Fab Academy, Fab Lab Barcelona. Tomás has been an assistant professor at the Institute of Instituto de Arquitectura Avanzada de Cataluña and a visiting professor at the College of Design and Innovation at Tongji University and at the Instituto Tecnológico de Monterrey. Co-founder of Fab Lab Santiago and the Fundación Diseño Distribuido. Co-curator of “The Counterculture Room,” the Chile Pavilion at the London Design Biennale 2016 and co-organizer of the 13th World Meeting of Fab Labs 2017 with the theme “Fabricating Society”. His research and work focuses on the impact of digital technologies on society; digitization for the development of sustainable ecosystems and communities; computer hardware systems and distributed digital design and manufacturing. He has presented and published on these topics at various conferences, events and in magazines in various countries. He is currently director of the Fab Lab Austral UC Station in Puerto Williams, Research Fellow of Fab Lab Barcelona-Fab City, and academic at the School of Design of the Pontifica Universidad Católica de Chile.
Arquitecto, PhD(c) Architecture, Digital Futures group, Tongji University, Shanghai; Magíster en Arquitectura Avanzada, Instituto de Arquitectura Avanzada de Cataluña; Magíster en Diseño, Elisava; Diploma Fab Academy, Fab Lab Barcelona. Tomás sido profesor asistente del Instituto de Arquitectura Avanzada de Cataluña, y profesor invitado en el College of Design and Innovation de Tongji University y en Instituto Tecnológico de Monterrey. Cofundador deFab Lab Santiago y de la Fundación Diseño Distribuido. Co-curador del Pabellón de Chile en la London Design Biennale 2016 con el pabellón “The Counterculture Room” y coorganizador el 13vo Encuentro Mundial de Fab Labs 2017 bajo el tema “Fabricating Society”. Su investigación y trabajo se centra en el impacto de las tecnologías digitales en la sociedad; digitalización para el desarrollo de ecosistemas y comunidades sostenibles; sistemas materiales computacionales; diseño y fabricación digital distribuida. Los que ha presentado y publicado en diversas conferencias, eventos y revistas en diversos países. Actualmente es director de la Estación Fab Lab Austral UC en Puerto Williams, Research Fellow del Fab Lab Barcelona- Fab City, y académico de la Escuela de Diseño de la Pontifica Universidad Católica de Chile.